نوشته شده توسط : asemaneshab

اولین انسان ها با پرتاب تاریخی ماموریت آپولو 11 به سمت ماه رفتند. این دو نفر برای اولین بار در تاریخ بشر قدم بر روی سطح ماه گذاشتند. میلیون ها نفر در سراسر جهان گام های آنها را در تلویزیون تماشا کردند. خدمه آپولو 11 همگی فضانوردانی با تجربه بودند که قبلاً به فضا رفته بودند.

 

فضانوردان ماه

 

???? فضانوردان

نیل آرمسترانگ خلبان جمینی 8 بود. ماموریت آپولو 11 اولین ماموریتی بود که دو وسیله نقلیه در کره ماه فرود آمدند. آرمسترانگ متولد 5 آگوست 1930 در اوهایو، 38 سال داشت و اولین غیرنظامی بود که فرماندهی دو ماموریت فضایی آمریکا را برعهده داشت.

سرهنگ ادوین یوجین "باز" آلدرین، 39 ساله، اولین فضانورد با مدرک دکترا بود که در فضا پرواز کرد. آلدرین متولد 20 ژانویه 1930 در نیوجرسی، خلبان جمینی 12 بود و 140 دقیقه پیاده روی در فضا انجام داد تا نشان دهد که یک فضانورد می تواند به طور موثر خارج از وسیله نقلیه کار کند. او برای آپولو 11 به عنوان خلبان ماژول قمری خدمت کرد. خلبان ماژول فرماندهی، سرهنگ دوم مایکل کالینز، 38 ساله، 31 اکتبر 1930 در ایتالیا به دنیا آمد. کالینز در جولای 1966 خلبان Gemini 10 بود و تقریباً 1.5 ساعت خارج از فضاپیما پیاده روی فضایی کرد.

 

برای اطلاع از مقاله ایستگاه فضایی بین المللی بر روی لینک کلیک کنید.

 

???? از زمین تا ماه 

محققان ماموریت در ناسا به مدت دو سال سطح ماه را مطالعه کردند و به دنبال بهترین مکان برای فرود تاریخی در ماه بودند. محققان برای اینکه به راحتی اولین انسان بر روی ماه قدم بگذارد، بهترین عکس های با کیفت مربوط به آن زمان که از برنامه های مدارگرد گرفته شده بود، بررسی کردند و تعداد دهانه‌ها، تخته سنگ‌ها، صخره‌ها و تپه‌ها را در هر محل فرود احتمالی با توجه به سوخت و زمان مورد نیاز آنها تحلیل کردند. این به محققین کمک کرد تا 30 نامزد اولیه سایت را به سه نفر محدود کنند.

آپولو 11 از مرکز فضایی کندی در فلوریدا مورخ 16 ژوئیه 1969 ساعت 9:32 صبح به فضا پرتاب شد. در حین پرواز، فضانوردان دو برنامه تلوزیونی از داخل سفینه ساختند و یک تصویر سوم هم ارسال شد که لحظات نزدیک شدن به ماه را نشان می داد. در 20 ژوئیه، آرمسترانگ و آلدرین وارد ماژول ماه با نام مستعار "عقاب" شدند، از ماژول خدمات فرماندهی - "کلمبیا" - جدا شدند و به سمت سطح ماه حرکت کردند.
برای 2 ساعت اول روی ماه، آرمسترانگ و آلدرین در ماژول باقی ماندند و همه سیستم ها را بررسی کردند، سفینه را برای اقامت در ماه پیکربندی کردند. با مشورت ناسا، آنها تصمیم گرفتند از استراحت برنامه ریزی شده 4 ساعته خود صرف نظر کنند و به جای آن تصمیم گرفتند سطح ماه را کاوش کنند.
20 ژوئیه 1969 ساعت 11:56 شب یک دوربین فیلمبرداری نصب شده در پنل داخل عقاب، به صورت پخش زنده آرمسترانگ را که در حال پائین آمدن از نردبان بود نشان می داد. در این لحظه آرمسترانگ این جمله را به زبان آورد: "این یک گام کوچک برای انسان، یک جهش عظیم برای بشر است" 20 دقیقه بعد، آرمسترانگ از فرود آلدرین عکس گرفت. آرمسترانگ مسئولیت ثبت مستندات این فرود را بر عهده داشت، بنابراین بیشتر تصاویر گرفته شده از ماموریت آپولو 11 مربوط به آلدرین بود.
زمانی که فضانوردان روی سطح ماه بودند، چندین آزمایش انجام دادند، نمونه‌هایی از خاک و سنگ ماه را جمع‌آوری کردند تا به خانه بیاورند، پرچم ایالات متحده را برافراشتند و نمونه‌هایی از پوسته ماه گرفتند. آنها با ریچارد نیکسون، رئیس جمهور ایالات متحده، که صدای او از کاخ سفید مخابره می شد، صحبت کردند و پلاکی روی زمین گذاشتند که روی آن نوشته شده بود:
"مردانی از سیاره زمین برای اولین بار در تاریخ ژوئیه 1069 روی ماه قدم گذاشتند. ما برای صلح همه بشریت آمدیم."
فضانوردان همچنین مدال های یادبودی را با نام چندین فضانورد که در پرواز و حین آموزش از بین رفته بودند (از جمله خدمه آپولو 11 و اولین نفر در فضا، یوری گاگارین) روی ماه گذاشتند. آنها همچنین یک دیسک سیلیکونی 1.5 اینچی با پیام های حسن نیت از 73 کشور و اسامی رهبران کنگره و ناسا به جا گذاشتند.

آرمسترانگ بیشتر از 2.5 ساعت را بیرون از عقاب گذراند. فضانوردان در حین قدم زدن روی ماه مجموعا مسافتی حدود 3300 فوت (1 کیلومتر) را طی کردند تا از یک دهانه بزرگ بازدید کنند. آنها 47.51 پوند (21.55 کیلوگرم) نمونه از ماه جمع آوری کردند. در ضمن این گزارش را ثبت کردند که تحرک در ماه آسان تر از حد انتظار است.

در ساعت 1:54 بعد از ظهر، با گذراندن 21.5 ساعت روی ماه، ماژول قمری به جایی که کالینز در کلمبیا منتظر بود، ارسال شد. دو وسیله نقلیه فرود آمدند و خدمه و نمونه ها قبل از پرتاب شدن عقاب به کلمبیا منتقل شدند. سپس فضانوردان به خانه برگشتند.
این تیم در 24 ژوئیه ساعت 12:50 بعد از ظهر به وقت شرقی در اقیانوس آرام سقوط کرد. خدمه پس از پوشیدن لباس های عایق بیولوژیکی (برای عدم امکان انتقال میکروب های مضر از ماه توسط فضانوردان)، کلمبیا را ترک کردند و داخل یک قایق رفتند و بدلیل اینکه آلودگی احتمالی به حداقل برسد خدمه را با ید مالیدند. آنها سپس با هلیکوپتر به یک مرکز قرنطینه متحرک در کشتی سفر کردند و سپس به هیوستون منتقل شدند و تا تاریخ 10 اوت در قرنطینه ماندند.
 
 
آپولو 11 در ماه 
 

????  میراث آپولو 11

ماموریت آپولو 11 پنجاهمین سالگردش را در سال 2019 جشن گرفت. ضرابخانه ایالات متحده سکه های ویژه ای را برای این جشن آماده کرده بود. در جولای 2009، موزه ملی هوا و فضا میزبان جشنی برای چهلمین سالگرد آپولو 11 که شامل سخنرانی سه خدمه آپولو 11 بود. صف علاقه مندان فضا به سرعت در طول طبقه موزه گسترش یافت.

آرمسترانگ 82 ساله در 25 آگوست 2012 بر اثر عوارض ناشی از مشکلات قلبی-عروقی درگذشت. مراسم یادبود عمومی مورخ 13 سپتامبر در کلیسای جامع ملی واشنگتن برگزار شد و آرمسترانگ روز بعد به خاک سپرده شد. در سال 2015، ناسا اعلام کرد که همسر آرمسترانگ، کارول آرمسترانگ، کیفی پر از مصنوعات ماه در میان وسایل آرمسترانگ پیدا کرده و او این کیف را به موزه اهدا کرد.

مدارگرد شناسایی ماه ناسا در سال 2012 از محل فرود آپولو 11 از فضا تصویربرداری کرد و نشانه هایی از فضانوردان، برخی از آزمایشات، دوربین دور انداخته شده و مرحله فرود ماژول قمری عقاب را مشاهده کرد. در سال 2014 یک نمای سه بعدی از سایت بر اساس تصاویر مدارگرد ایجاد شد.

یک کیف نمونه قمری از آپولو 11 پس از اینکه به طور تصادفی در حراجی تگزاس سال 2015 به نمایندگی از خدمات مارشال های ایالات متحده فروخته شده بود، باعث اختلاف حقوقی شد. نانسی کارلسون زن ایلینویزی این کیف را به قیمت 995 دلار خرید. دولت ایالات متحده از دادگاه درخواست کرد که کیف نمونه قمری را به ناسا بازگرداند و فروش لغو شود، اما کارلسون در سال 2016 مالک قانونی آن اعلام شد. در اصل، این کیف از مکس آری، که سال 2006 به جرم دزدی و فروش آثار فضایی محکوم شده بود، مصادره شد. آثاری که متعلق به موزه فضایی کیهان در هاچینسون، کانزاس بودند.

 

???? نتیجه
در پنجاهمین سالگرد آپولو 11 مورخ جولای 2019، یونیورسال پیکچرز «نخستین انسان» را منتشر کرد، فیلمی که بر اساس سفر آموزشی آرمسترانگ برای تبدیل شدن به اولین انسان روی ماه ساخته شده است. یک مستند جدید درباره آپولو 11، به کارگردانی تاد داگلاس میلر، در مارس 2019 نمایش داده شد.

 

برای دانلود مقاله اولین انسان روی ماه روی لینک کلیک کنید.

 

منبع:سایت موسسه طبیعت آسمان شب و اولین انسان روی ماه

 



:: برچسب‌ها: عکاسی از راه شیری , عکاسی از کهکشان راه شیری , کهکشان راه شیری , عگاسی نجومی , عکاسی شب , عکاسی , ,
:: بازدید از این مطلب : 255
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 28 مهر 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : asemaneshab

ایستگاه فضایی بین المللی از سال 1998 میزبان بیش از 250 نفر بوده است. ایستگاه فضایی بین‌المللی (ISS) یک پروژه ساخت‌ و ساز چند ملیتی و بزرگترین سازه‌ای است که بشر تا به حال در فضا قرار داده است. ساخت و ساز اصلی آن بین سال های 1998 و 2011 تکمیل شد، اگرچه ایستگاه به طور مداوم در حال تکامل است و ماموریت ها و آزمایشات جدیدی در آن انجام می شود.

???? ایستگاه فضایی بین المللی چقدر بزرگ است؟

ایستگاه فضایی بین المللی 356 فوت (109 متر) با جرم 925335 پوند (419725 کیلوگرم) بدون احتساب وسایل نقلیه است. پنل های خورشیدی خود به تنهایی یک هکتار را پوشش می دهند. در این ایستگاه 13696 فوت مربع (1272.4متر مربع) حجم قابل سکونت برای اعضای خدمه بدون احتساب وسایل نقلیه وجود دارد. ایستگاه فضایی دارای هفت محل خواب است، با قابلیت افزایش در طول دوره اقامت خدمه، همچنین دارای دو حمام، یک باشگاه ورزشی - یک پنجره با دید 360 درجه از زمین.

 

ایستگاه فضایی بین المللی 

 

????  ارتفاع ایستگاه فضایی بین المللی چقدر است؟

ایستگاه فضایی در ارتفاع تقریبی 350 کیلومتری از سطح زمین حرکت می کند و مسیر مداری آن بیش از 90 درصد جمعیت زمین را در بر می گیرد. به لطف اندازه پنل های خورشیدی ایستگاه فضایی، می توان آن را هنگام غروب یا سحر در حال پرواز بر فراز یک منطقه محلی با چشم غیر مسلح دید. شما می توانید مسیر ایستگاه فضایی را در spotthestation.nasa.gov ردیابی کنید. 

 

????  چه کسی صاحب ایستگاه فضایی بین المللی است؟

ایستگاه فضایی بین المللی مختص یک شخص یا کشور خاصی نیست. این ایستگاه با همکاری پنج آژانس فضایی از 15 کشور ساخته شده است، و همه اشخاص حاضر در ایستگاه کمک می‌کنند تا ایستگاه را به طور مداوم در 24 ساعت شبانه‌روز، فعال نگه دارند. ایستگاه فضایی از قطعاتی تشکیل شده است که توسط ایالات متحده، روسیه، ژاپن، کانادا و کشورهای متشکل از آژانس فضایی اروپا ارائه شده است.
ISS شامل کمک های 15 کشور است. ناسا (ایالات متحده)، Roscosmos (روسیه) و آژانس فضایی اروپا شرکای اصلی ایستگاه فضایی هستند و بیشتر بودجه را تامین می‌کنند. شرکای دیگر آژانس، اکتشافات هوافضای ژاپن و آژانس فضایی کانادا هستند. فضانوردان خصوصی هر چند وقت یکبار از طریق یک شرکت خصوصی به نام Axiom Space بر روی مجموعه مداری کار می کنند. علاوه بر این، فضانوردان کشورهای دیگر مانند امارات متحده عربی گاهی اوقات به ایستگاه فضایی بین‌المللی پرواز می‌کنند.

 

دیدن ایستگاه فضایی 

???? نحوه دیدن ایستگاه فضایی بین المللی

ایستگاه فضایی بین‌المللی در شب از زمین قابل مشاهده است و به‌ عنوان یک نقطه متحرک نورانی ظاهر می‌شود و از نظر روشنایی با سیاره درخشان ناهید رقابت می‌کند. رصدگران آسمان شب حرفه ای می دانند چه زمانی و کجا، می توانند آن را بدون استفاده از تلسکوپ مشاهده کرد. همچنین برای عکس گرفتن از ایستگاه فضایی می توانید با تجهیزات مناسب عکسی خوب بگیرید. ایستگاه فضایی بین المللی هر 90 دقیقه با سرعتی در حدود 17500 مایل بر ساعت (28000 کیلومتر بر ساعت) دور زمین می چرخد. بنابراین این ایستگاه در روز حدود 15 دور بر دور زمین می چرخد.

 

برای اطلاع از مقاله چند خورشید در کیهان وجود دارد؟ بر روی لینک کلیک کنید.

 

???? زندگی در ایستگاه فضایی بین المللی

معمولاً یک خدمه بین المللی متشکل از هفت نفر در داخل ایستگاه فضایی بین المللی زندگی و کار می کنند. با این حال، در زمان تغییر اعضای خدمه، این تعداد می تواند متفاوت باشد. به عنوان مثال، در سال 2009، 13 خدمه از ISS بازدید کردند. این همچنین رکورد بیشترین افراد داخل فضا در یک محدوده زمانی است. گاهی اوقات، ماموریت های خصوصی مانند ماموریت های Axiom Space، فضانوردان غیرحرفه ای را نیز به ایستگاه فضایی می آورند.

به طور معمول، فضانوردان از طریق کپسول Crew Dragon SpaceX یا در مورد فضانوردان روسی، یک کپسول سایوز روسی به ایستگاه فضایی سفر می کنند. پس از پایان برنامه شاتل فضایی ناسا در سال 2011، سایوز وظیفه حمل و نقل فضانوردان را بر عهده دارد. 

زمانی که فضانوردان به ایستگاه می‌رسند، معمولاً یک دوره ماموریتی حدوداً شش ماهه را برای انجام آزمایش‌های علمی مختلف و نگهداری و تعمیر ایستگاه فضایی بین‌المللی طی می‌کنند. در خارج از محل کار، فضانوردان حداقل دو ساعت را صرف ورزش و مراقبت شخصی خواهند کرد. آنها همچنین گاهی اوقات پیاده‌روی فضایی انجام می‌دهند، رویدادهای رسانه‌ای را برای اطلاع‌رسانی برگزار می‌کنند و به‌روزرسانی‌هایی را در رسانه‌های اجتماعی ارسال می‌کنند. اولین فضانوردی که از فضا توییت کرد مایک ماسیمینو بود که این کار را از یک شاتل فضایی در می 2009 انجام داد.

اتاق‌های خواب در این ایستگاه معمولاً شامل تخت‌های دو طبقه کوچک است. فضانوردان بسته به ترجیحشان خود را به دیوار می بندند یا به خود اجازه می دهند آزادانه در فضای کوچک شناور باشند. افرادی که برای مدتی کوتاه به این ایستگاه سفر می کنند ممکن است برای استراحت و یا خواب به سفینه خود بروند یا در ایستگاه فضایی بمانند.

 

داخل ایستگاه فضایی بین المللی 

???? داخل ایستگاه فضایی بین المللی

ایستگاه فضایی بین المللی به صورت قطعاتی مجزا به فضا برده شد و به تدریج با استفاده از فضانوردان راهپیمایی فضایی و رباتیک در مدار ساخته شد. در بیشتر مأموریت‌ها از شاتل فضایی ناسا برای حمل قطعات سنگین‌تر استفاده می‌کردند، اگرچه برخی از ماژول‌های خاص روی موشک‌های یکبار مصرف پرتاب شدند.

اولین ماژول، روسیه زاریا، در 20 نوامبر 1998 با موشک پروتون پرتاب شد. دو هفته بعد، شاتل فضایی STS-88 ماژول Unity/Node 1 ناسا را پرتاب کرد. فضانوردان در طول STS-88 پیاده روی فضایی انجام دادند تا دو بخش ایستگاه را به یکدیگر متصل کنند.

 

???? چه چیز دیگری از ایستگاه فضایی بازدید می کند؟

علاوه بر شاتل فضایی و سایوز، ایستگاه فضایی مورد بازدید بسیاری از فضاپیماهای دیگر نیز قرار گرفته است. وسایل نقلیه بدون خدمه پروگرس (روسیه) به طور منظم از ایستگاه بازدید می کنند. خودروی انتقال خودکار اروپا و خودروی انتقالی H-II ژاپن نیز تا زمانی که برنامه‌هایشان بازنشسته شود، از ایستگاه فضایی بین‌المللی بازدید می‌کردند.

ناسا شروع به توسعه فضاپیمای باری-تجاری برای ایستگاه فضایی، تحت برنامه خدمات حمل و نقل مداری-تجاری کرد که از سال 2006 تا 2013 ادامه داشت. از سال 2012، اولین فضاپیمای تجاری، SpaceX's Dragon، از ایستگاه فضایی بازدید کرد. امروزه بازدیدها با فضاپیمای Cygnus متعلق به Dragon و Northrop Grumman تحت برنامه خدمات بازرگانی ناسا ادامه دارد. بوئینگ در حال توسعه Starliner نیز برای بازدید های انسانی در آینده است.

 

???? نتیجه
به گفته آژانس فضایی اروپا (ESA)، ISS متعلق به یک کشور واحد نیست و یک "برنامه همکاری" بین اروپا، ایالات متحده، روسیه، کانادا و ژاپن است. به گفته دفتر بازرس کل آژانس، ایستگاه فضایی بین‌المللی حدود 3 میلیارد دلار در سال برای عملیات ناسا هزینه می‌کند که تقریباً یک سوم بودجه پروازهای فضایی انسان است. تا ماه می 2022، 258 نفر از 20 کشور از ایستگاه فضایی بین المللی بازدید کرده اند. کشورهای برتر شرکت کننده شامل ایالات متحده (158 نفر) و روسیه (54 نفر) هستند. زمان فضانوردان و زمان تحقیق در ایستگاه فضایی بر اساس میزان پول یا منابع (مانند ماژول ها یا روباتیک) به آژانس های فضایی اختصاص می یابد.
 
برای دانلود مقاله ایستگاه فضایی بین المللی روی لینک کلیک کنید.
 
 

 



:: برچسب‌ها: ایستگاه فضایی بین المللی , ,
:: بازدید از این مطلب : 265
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 25 مهر 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : asemaneshab

کهکشان راه شیری یک کهکشان مارپیچی میله ای با قدمت حدود 13.6 میلیارد سال است که بازوهای چرخان بزرگی در سراسر کیهان کشیده شده اند. به گفته رصدخانه لاس کامبرس، قرص کهکشان خانگی ما حدود 100000 سال نوری قطر و فقط 1000 سال نوری ضخامت دارد. همانطور که زمین به دور خورشید می چرخد، منظومه شمسی نیز به دور مرکز کهکشان راه شیری می چرخد. با وجود اینکه منظومه شمسی ما با سرعتی در حدود 515000 مایل در ساعت (828000 کیلومتر در ساعت) در فضا پرتاب می شود، طبق گفته مهندسی جالب، تقریباً 250 میلیون سال طول می کشد تا یک دور کامل شود. آخرین باری که سیاره ما در این موقعیت قرار داشت، دایناسورها تازه در حال ظهور بودند و پستانداران هنوز تکامل نیافته بودند.
 

✅چرا کهکشان ما کهکشان راه شیری نامیده می شود؟

شاید باید گفت کهکشان راه شیری به چه معناست؟ طبق گزارش موزه تاریخ طبیعی آمریکا (AMNH)، خانه کهکشانی ما به دلیل ظاهر سفید شیری ظاهری آن که در  آسمان شب کشیده شده، راه شیری نامیده می شود. در اساطیر یونان، این نوار شیری به این دلیل ظاهر شد که الهه هرا شیر را در سراسر آسمان پاشید.
کهکشان راه شیری در سراسر جهان با نام های مختلفی شناخته می شود. به عنوان مثال در چین به آن "رودخانه نقره ای" و در صحرای کالاهاری در آفریقای جنوبی به آن "ستون پشتی شب" می گویند.
 
 
عجایب کهکشان راه شیری
 

✅موقعیت زمین در کهکشان راه شیری

زمین تقریباً در نیمه راه کهکشان راه شیری و در فاصله 26000 سال نوری از مرکز قرار دارد. ما در یک ویژگی به نام خار شکارچی (گاهی اوقات بازوی شکارچی نیز نامیده می‌شود) زندگی می‌کنیم، که شاخه‌ای است بین بازوهای بزرگتر قوس و پرسئوس که در داخل و خارج محل ما قرار دارند.

 

کهکشان راه شیری چه نوع کهکشانی است؟
کهکشان راه شیری یک کهکشان مارپیچی میله‌ای بزرگ است که در مقایسه با اکثر کهکشان‌های هم اندازه، نوار نسبتاً کوچکی دارد. میله مرکزی (یا برآمدگی مرکزی) ساختاری دایره‌ای تا بیضی شکل از ستارگان قدیمی است که در مرکز کهکشان‌های مارپیچی قرار دارد. 

 

برای اطلاع از مقاله 12 کشف شگفت انگیز تلسکوپ فضایی جیمز وببر روی لینک کلیک کنید.

 

✅ بزرگترین سیاره کهکشان راه شیری چیست؟

بزرگترین سیاره در کهکشان راه شیری ممکن است HD 100546 b باشد که یک غول گازی بسیار بزرگ در فرآیند شکل گیری با قطری تقریباً 6.9 برابر مشتری یا 77 برابر زمین است. اندازه گیری شعاع بسیار نامشخص است، زیرا برخی از مواد اطراف سیاره ممکن است به عنوان بخشی از خود سیاره ظاهر شوند. بزرگترین سیاراتی که اندازه آنها مشخص است HAT-P-67 b و XO-6b هستند که هر دو قطری در حدود 2.1 برابر مشتری دارند. قطر هر دوی این سیاره‌ ها هنگام عبور از ستاره مادرشان مستقیماً اندازه‌گیری شده است. 

 

✅ ساختار، اندازه و جرم کهکشان راه شیری

مطالعه کهکشان راه شیری در گذشته بسیار دشوار بود. اخترشناسان گاهی این تلاش را با تلاش برای توصیف اندازه و ساختار یک جنگل در حالی که در وسط آن گم شده است مقایسه می کنند. از موقعیت خود بر روی زمین، ما به سادگی فاقد یک دید کلی هستیم. اما دو تلسکوپ فضایی پیشگام که از دهه 1990 به فضا پرتاب شدند، به آغاز عصر طلایی تحقیقات راه شیری کمک کردند. به ویژه از زمان پرتاب ماموریت گایا آژانس فضایی اروپا (ESA) در سال 2013، گام های بزرگی برداشته شده است.
تلسکوپ ها اخترشناسان را قادر ساختند تا شکل و ساختار اصلی برخی از نزدیک ترین کهکشان ها را قبل از اینکه بدانند که به کهکشان ها نگاه می کنند، تشخیص دهند. اما بازسازی شکل و ساختار خانه کهکشانی خودمان کند و خسته کننده بود. این فرآیند شامل ساخت کاتالوگ ستارگان، ترسیم موقعیت آنها در آسمان و تعیین فاصله آنها از زمین بود. 
به گفته بنیاد ملی علوم (NSF) کهکشان راه شیری در حال حاضر دارای چهار بازوی مارپیچی است. دو بازوی اصلی وجود دارد - Perseus و Scutum-Centaurus - و بازوی کمان و محلی که کمتر تلفظ می شوند. دانشمندان هنوز با استفاده از داده های Gaia درباره موقعیت و شکل دقیق این بازوها بحث می کنند.
به گفته ESA، دیسک راه شیری مسطح نیست، بلکه تاب خورده است. همانطور که می چرخد، مانند یک فرفره چرخان تاب می خورد. این لرزش، که اساساً یک موج غول‌پیکر است، بسیار آهسته‌تر از ستارگان دیسک به دور مرکز کهکشان می‌چرخد و یک چرخش کامل را در حدود 600 تا 700 میلیون سال انجام می‌دهد. ستاره شناسان فکر می کنند که این موج ممکن است در نتیجه برخورد گذشته با کهکشانی دیگر باشد.

 

 خورشید در کهکشان راه شیری
 

خورشید کجای کهکشان راه شیری است؟

خورشید در فاصله 26000 سال نوری از سیاهچاله Sagittarius A*، تقریباً در وسط قرص کهکشانی، می چرخد. خورشید با سرعت 515000 مایل در ساعت (828000 کیلومتر در ساعت) 230 میلیون سال طول می کشد تا یک مدار کامل به دور مرکز کهکشان کامل کند. خورشید در نزدیکی لبه بازوی محلی کهکشان راه شیری، یکی از دو بازوی مارپیچی کوچکتر کهکشان قرار دارد. در سال 2019، با استفاده از داده‌های مأموریت گایا، ستاره‌شناسان دریافتند که خورشید اساساً در موجی از گاز بین‌ستاره‌ای با طول 9000 سال نوری، عرض 400 سال نوری و 500 سال نوری بالا و پایین قرص کهکشانی موج می‌زند.

 

✅سیاهچاله در کهکشان راه شیری چیست؟

سیاهچاله کهکشان راه شیری قوس A* نام دارد. سیاهچاله عمدتاً خفته است، که مشاهده آن را بسیار چالش برانگیز می کند. Sagittarius A* دارای جرمی 4.3 میلیون برابر خورشید است، اخترشناسان Reinhard Genzel و Andrea Ghez آن را در سال 2008 کشف کردند. قطر تقریبی آن 14.6 میلیون مایل (23.5 میلیون کیلومتر) است. در مقایسه، کهکشان راه شیری خود تقریباً 100000 سال نوری عرض و 1000 سال نوری ضخامت دارد. دیسک عظیمی از گاز در اطراف Sagittarius A* در فاصله 5 تا 30 سال نوری از سیاهچاله بسیار پرجرم بیرون می زند. این منطقه عظیم، اما کم حجم گاز است که مقداری مواد را برای فعالیت Sagittarius A* می دهد. این منطقه به دلیل تغذیه از گاز یا به دلیل اصطکاک درون دیسک با افزایش دما تا 18 میلیون درجه فارنهایت (10 میلیون درجه سانتیگراد) اشعه ایکس ساطع می کند. با تلاش هایی مانند اولین تصویر از سیاهچاله که در 12 مه 2022 به دست آمد، به تدریج در مورد Sagittarius A* اطلاعات بیشتری کسب می کنیم. این تصویر مقادیر ضعیفی از نور ناشی از حرکت مواد گرم شده با سرعت فوق العاده به سمت سیاهچاله را ثبت کرد. مرکز سیاهچاله؛ تصویر یک سایه با وضوح بالا است. این تصویربرداری به مجموعه بزرگی از رصدخانه ها در سراسر جهان نیاز داشت، تقریباً به اندازه زمین - که از طریق تلسکوپ افق رویداد (EHT) امکان پذیر بود.

 

 سیاهچاله های کهکشان راه شیری

 

✅ نوع کهکشان راه شیری و بحث بزرگ سال 1920

ما دائماً در حال ساختن دانش خود از کهکشان راه شیری هستیم، اگرچه تا همین اواخر اخترشناسان معتقد بودند که تمام ستارگان آسمان متعلق به کهکشان ما هستند. به گفته آکادمی ملی علوم، «مناظره بزرگ» در سال 1920، اخترشناسان هربر کرتیس و هارلو شپلی را در مورد مقیاس دنیا و چشم‌انداز «جهان‌های جزیره‌ای» (کهکشان‌ها) دید. در یک طرف بحث، شپلی معتقد بود کهکشان راه شیری بسیار بزرگتر از تخمین های قبلی است و ما در مرکز نیستیم. او همچنین ادعا کرد که "سحابی های مارپیچی" مانند آندرومدا بخشی از کهکشان راه شیری هستند. در طرف دیگر بحث، کورتیس ادعاهای شپلی را درباره وجود کهکشان راه شیری به مراتب بزرگتر رد نکرد، با این حال استدلال کرد که جهان های جزیره ای (کهکشان های) بزرگی مانند آندرومدا وجود دارند که فراتر از مرزهای کهکشان راه شیری قرار دارند. این اختلاف زمانی حل شد که اندازه گیری های ادوین هابل از ستارگان متغیر قیفاووسی ثابت کرد که آندرومدا در خارج از کهکشان راه شیری قرار دارد. برآوردهای مدرن حاکی از آن است که کهکشان آندرومدا، نزدیکترین همسایه کهکشان ما، 2.5 میلیون سال نوری از ما فاصله دارد.

 

????نتیجه
ما در عصر طلایی تحقیق و اکتشاف کهکشان راه شیری زندگی می کنیم. در یک شب صاف و خالی از آلودگی نوری، می‌توانیم نگاهی اجمالی به نورهای درخشان شهر کهکشانی در آسمان شب داشته باشیم. پنجره ما به دنیا، این نوار سفید شیری از ستارگان، غبار و گاز جایی است که کهکشان ما نام خود را گرفته است.

نوع کهکشان: مارپیچ میله ای - سن: 13.6 میلیارد سال (و در حال افزایش) - اندازه: 100000 سال نوری عرض – تعداد ستاره ها: حدود 200 میلیارد – زمان چرخش: 250 میلیون سال.

 
برای دانلود مقاله همه چیز در مورد کهکشان راه شیری  روی لینک کلیک کنید

منبع: سایت موسسه طبیعت آسمان شب و همه چیز در مورد کهکشان راه شیری

 



:: برچسب‌ها: کهکشان راه شیری , کهکشان , آسمان شب , ,
:: بازدید از این مطلب : 325
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 10 مهر 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : asemaneshab

ابرنواختر چیزی است که وقتی یک ستاره به پایان عمر خود می رسد و در یک انفجار درخشان از نور منفجر می شود اتفاق می افتد. ابرنواخترها می توانند برای مدت کوتاهی از کل کهکشان ها بدرخشند و انرژی بیشتری نسبت به خورشید ما در طول عمر خود ساطع کنند. ابر نواخترها می توانند برای مدت کوتاهی از کل کهکشان ها بدرخشند و انرژی بیشتری نسبت به خورشید ما در طول عمر خود ساطع کنند. آنها همچنین منبع اصلی عناصر سنگین در جهان هستند. به گفته ناسا، ابرنواخترها "بزرگترین انفجاری هستند که در فضا رخ می دهد."

ابرنواختر چیست؟

ابرنواختر انفجار یک ستاره عظیم است. انواع مختلفی از ابرنواخترها وجود دارد، اما آنها را می توان به طور کلی به دو نوع اصلی تقسیم کرد: فرار حرارتی یا فروپاشی هسته. این نوع اول در سیستم‌های ستاره‌ای دوتایی اتفاق می‌افتد که در آن حداقل یک ستاره یک کوتوله سفید است و معمولاً نوع Ia SNe نامیده می‌شود. نوع دوم زمانی اتفاق می افتد که ستارگانی با جرم بیشتر از 8 برابر جرم خورشید ما روی خود فرو می ریزند و منفجر می شوند. انواع مختلفی از هر یک از این SNe وجود دارد که هر کدام بر اساس عناصری که در طیف آنها دیده می شود طبقه بندی می شوند.

 

 ابرنواختر چیست؟

 

بعد از یک ابرنواختر چه اتفاقی می افتد؟

پس از یک ابرنواختر، چند اتفاق مختلف ممکن است رخ دهد. گاهی اوقات ستاره منفجر شده تا حدی به یک سیاهچاله یا یک ستاره نوترونی فرو می ریزد و بقیه جرم به انرژی تبدیل می شود یا از نیروی انفجار منفجر می شود. گاهی اوقات به این ماده منفجر شده «بقایای ابرنواختر» می گویند که نوعی سحابی است. گاهی اوقات اگر ستاره منفجر شده بسیار پرجرم بود، در طول ابرنواختر، یک انفجار طولانی پرتو گاما نیز می تواند اتفاق بیفتد! برخی از مواد ریخته شده به دور سیاهچاله حاصل یا یک ستاره نوترونی می چرخند و سپس از طریق یک جت با سرعتی نزدیک به سرعت نور به بیرون فرستاده می شوند. از آنجایی که ماده بسیار سریع حرکت می کند، می تواند فوتون ها را با انرژی های پرتو گامای بسیار بالا ساطع کند - این انفجار پرتو گاما است!

 

چه چیزی شروع یک ابرنواختر را نشان می دهد؟

در یک ابرنواختر نوع 1a، فرآیند ابرنواختر زمانی اتفاق می‌افتد که کوتوله سفید در دوتایی جرم بیش از حدی ایجاد کند (چیزی بیش از 1.44 برابر جرم خورشید ما). علت دقیق انفجار هنوز یک منطقه فعال تحقیقاتی است، اما بسیاری فکر می کنند که جرم اضافی باعث می شود هسته کوتوله سفید گرم شود، که منجر به فشار و انرژی زیادی در داخل ستاره می شود که دیگر قادر به پشتیبانی نیست. ، و ستاره به شدت منفجر می شود. در نوع ابرنواختر فروپاشی هسته، شروع ابرنواختر زمانی مشخص می شود که هسته ستاره شروع به ذوب سیلیکون به آهن می کند. معمولاً وقتی عناصر به عناصر سنگین‌تر ادغام می‌شوند، انرژی آزاد می‌شود و این انرژی است که از سقوط ستاره به درون خود جلوگیری می‌کند. با این حال، آهن یک عنصر ویژه است که نیاز به جذب انرژی دارد تا در چیز دیگری ذوب شود. هنگامی که ستاره شروع به ساختن آهن می کند، آهن شروع به گرفتن انرژی می کند و ستاره شروع به سقوط به خود می کند. ستاره به سرعت (~1s) فرو می ریزد و هنگامی که هسته با چگالی بحرانی برخورد می کند، نیروی گرانشی هسته ای بر آن غلبه می کند که دافعه می شود و ماده به شدت به بیرون رانده می شود.

 

مرگ ستاره ها

وقتی ستاره ها می میرند

بر اساس تحقیقات آژانس فضایی اروپا، به طور متوسط، یک ابرنواختر هر 50 سال یک بار در کهکشانی به اندازه کهکشان راه شیری رخ می دهد. به گفته وزارت انرژی ایالات متحده، این بدان معناست که یک ستاره در هر 10 ثانیه یا بیشتر در جایی در جهان منفجر می شود. حدود 10 میلیون سال پیش، خوشه ای از ابرنواخترها "حباب محلی" را ایجاد کردند، یک حباب گازی به طول 300 سال نوری و به شکل بادام زمینی در محیط بین ستاره ای که منظومه شمسی ما را احاطه کرده است.چگونگی مرگ یک ستاره تا حدی به جرم آن بستگی دارد. برای مثال خورشید ما جرم کافی برای انفجار به عنوان یک ابرنواختر را ندارد. (اگرچه اخبار برای زمین هنوز خوب نیست، زیرا زمانی که خورشید سوخت هسته‌ای خود را تمام کند، شاید چند میلیارد سال دیگر، به غول قرمز تبدیل شود که احتمالاً جهان ما را تبخیر خواهد کرد، قبل از اینکه به تدریج سرد شود و به رنگ سفید تبدیل شود. کوتوله.) اما با مقدار مناسب جرم، یک ستاره می تواند در یک انفجار آتشین بسوزد.

 

 انواع ابر نواختر

 

انواع ابرنواخترها

یک ستاره می تواند به یکی از دو روش به ابرنواختر تبدیل شود:

ابرنواختر نوع اول: یک ستاره ماده را از همسایه نزدیک خود جمع می کند تا زمانی که یک واکنش هسته ای فراری مشتعل شود.

ابرنواختر نوع دوم: سوخت هسته ای یک ستاره تمام می شود و تحت نیروی گرانش خود فرو می ریزد.

 

سوپرنواهای نوع دوم

بیایید ابتدا به نوع دوم هیجان انگیزتر نگاه کنیم. برای اینکه یک ستاره به عنوان یک ابرنواختر نوع دوم منفجر شود، باید چندین برابر جرم خورشید باشد (برآوردها بین هشت تا 15 جرم خورشیدی دارند). مانند خورشید، در نهایت هیدروژن و سپس سوخت هلیوم در هسته اش تمام می شود. با این حال، جرم و فشار کافی برای ذوب کربن خواهد داشت. در مرحله بعد، به تدریج عناصر سنگین تری در مرکز جمع می شوند و ستاره لایه های پیاز مانندی از مواد را تشکیل می دهد که عناصر به سمت بیرون ستاره سبک تر می شوند. هنگامی که هسته ستاره از یک جرم خاص (به نام حد چاندراسخار) فراتر می رود، شروع به انفجار می کند. به همین دلیل، این ابر نواخترهای نوع دوم به عنوان ابرنواخترهای فروپاشی هسته نیز شناخته می شونددر نهایت، انفجار از هسته باز می گردد و مواد ستاره ای را به فضا می راند و ابر نواختر را تشکیل می دهد. چیزی که باقی می ماند یک جرم فوق چگال به نام ستاره نوترونی است، جرمی به اندازه شهر که جرم خورشید را در فضای کوچکی جمع می کند. زیرمجموعه‌های ابرنواختر نوع دوم بر اساس منحنی‌های نورشان طبقه‌بندی می‌شوند که چگونگی تغییر شدت نور در طول زمان را توصیف می‌کنند. نور ابرنواخترهای نوع 2-L پس از انفجار به طور پیوسته کاهش می یابد، در حالی که نور ابر نواخترهای نوع 2-P قبل از کاهش مدت طولانی تری ثابت می ماند. هر دو نوع دارای امضای هیدروژن در طیف های خود هستند. ستاره شناسان فکر می کنند ستارگانی با جرم بسیار بیشتر از خورشید (حدود 20 تا 30 جرم خورشید) ممکن است به عنوان یک ابر نواختر منفجر نشوند. در عوض، آنها فرو می ریزند و سیاهچاله ها را تشکیل می دهند.

 

برای اطلاع از مقاله همه چیز در مورد سیاهچاله ها بر روی لینک کلیک کنید.

 

ابرنواخترهای نوع یک

فاقد امضای هیدروژنی در طیف نوری خود هستند و عموماً تصور می‌شود که از ستاره‌های کوتوله سفید در یک سیستم ستاره‌ای دوتایی نزدیک سرچشمه می‌گیرند. همانطور که گاز ستاره همراه روی کوتوله سفید انباشته می شود، کوتوله سفید به تدریج فشرده می شود. در نهایت یک واکنش هسته ای فراری را در داخل ایجاد می کند که در نهایت منجر به طغیان ابر نواختر فاجعه آمیز می شود. ستاره شناسان از ابرنواخترهای نوع 1a به عنوان "شمع های استاندارد" برای اندازه گیری فواصل کیهانی استفاده می کنند زیرا تصور می شود همه آنها در اوج خود با درخشندگی یکسان می سوزند. ابرنواخترهای نوع 1b و 1c نیز مانند ابر نواخترهای نوع دوم دچار فروپاشی هسته می شوند، اما بیشتر لایه هیدروژنی بیرونی خود را از دست داده اند. در سال 2014، دانشمندان ستاره همدم کم نور و غیرقابل تشخیص یک ابرنواختر نوع 1b را شناسایی کردند. این جستجو دو دهه طول کشید، زیرا ستاره همراه بسیار ضعیف‌تر از ابرنواختر درخشان می‌درخشید.

 

 تماشای ابر نواختر

 

تماشای یک سوپرنوا

مطالعات اخیر نشان داده است که ابر نواخترها مانند بلندگوهای غول پیکر مرتعش می شوند و قبل از انفجار یک زمزمه شنیداری ساطع می کنند. در سال 2008، دانشمندان برای اولین بار یک ابر نواختر را در حال انفجار شکار کردند. آلیسیا سودربرگ، اخترشناس، در حالی که به صفحه کامپیوتر خود نگاه می‌کرد، انتظار داشت لکه‌های کوچک درخشان یک ابر نواختر یک ماهه را ببیند. اما چیزی که او و همکارش در عوض دیدند یک انفجار پرتو ایکس عجیب و فوق العاده درخشان پنج دقیقه ای بود.

 

نتیجه

با این مشاهدات، آنها اولین ستاره شناسانی بودند که یک ستاره را در حال انفجار شکار کردند. ابرنواختر جدید SN 2008D نام گرفت. مطالعات بیشتر نشان داده است که این ابر نواختر دارای برخی خواص غیرعادی است. پائولو ماتزالی، اخترفیزیکدان ایتالیایی در رصدخانه پادووا و مکس، می‌گوید: «مشاهدات و مدل‌سازی‌های ما نشان می‌دهد که این یک رویداد نسبتاً غیرعادی است، که بهتر می‌توان آن را از نظر جسمی که در مرز بین ابرنواخترهای معمولی و انفجارهای پرتو گاما قرار دارد، درک کرد. موسسه اخترفیزیک پلانک در مصاحبه ای در سال 2008 به Space.com گفت. اخیراً، ستاره شناسان درباره یک ابرنواختر تازه کشف شده در کهکشان فرفره هیجان زده شده اند. این ابرنواختر جدید با نام SN 2023ixf و در فاصله 21 میلیون سال نوری از زمین، توجه منجمان حرفه‌ای و آماتور در سراسر جهان را به خود جلب می‌کند که تلسکوپ‌ها و دوربین‌های خود را به سمت نقطه می‌چرخانند تا این پدیده کمی نادر را مشاهده کنند. در انتها باید به این نکته اشاره کرد که برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد نجوم و فضا می توانید به سایت آسمان شب مراجعه کنید.

 

برای دانلود مقاله ابر نواختر چیست؟ روی لینک کلیک کنید

 

منبع:سایت موسسه طبیعت آسمان شب و ابرنواختر چیست؟

 



:: برچسب‌ها: تلسکوپ فضایی جیمز وب , تلسکوپ جیمز وب , ,
:: بازدید از این مطلب : 312
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 6 مهر 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : asemaneshab

آنها بزرگترین سیاهچاله های جهان هستند که شناخته شده اند، میلیاردها برابر جرم خورشید ما، اما اطلاعات کمی در مورد چگونگی شکل گیری و بزرگ شدن این هیولاها وجود دارد. تلسکوپ ها و تکنیک های جدید روش جدیدی را برای نگاه کردن به این غول ها به ما می دهند.
 

سیاهچاله های جهان

پیدایش سیاهچاله های جهان

در نیمه راه بین شکم دلفین و سم عقب پگاسوس اسب پرنده، یک چرخ دنده بکر در فضا سقوط می کند. برای میلیاردها سال، بازوهای مارپیچی کهکشان UCG 11700 در آرامش چرخیده اند و از برخوردها و ادغام هایی که بسیاری از کهکشان های دیگر را تغییر شکل داده اند، دست نخورده اند. اما در حالی که کهکشان مارپیچی مانند UCG 11700 دیدنی است، چیزی هیولایی در میان آن پنهان شده است. در قلب این چرخ کیهانی زیبای کاترین، یکی از مرموزترین اجرام در کیهان است - یک سیاهچاله بسیار پرجرم. در حالی که سیاهچاله های استاندارد با جرمی حدود چهار برابر خورشید ما شروع می شوند، اقوام عظیم آنها میلیون ها و گاهی میلیاردها برابر جرم دارند. دانشمندان بر این باورند که تقریباً هر کهکشان بزرگی در قلب خود یک سیاهچاله بسیار پرجرم دارد. جز اینکه هیچ کس نمی داند چگونه به آنجا رسیده اند. اینجاست که کهکشان UCG 11700 می تواند مفید واقع شود.

 

سیاهچاله های پرجرم

بکی اسمتو رست، محقق جوان در دانشگاه آکسفورد که سیاهچاله های کلان پرجرم را مطالعه می کند، می گوید: «کهکشان های ایده آل برای مطالعه من، زیباترین و کامل ترین مارپیچ هایی هستند که می توانید به آنها فکر کنید. زیباترین کهکشان‌هایی هستند که می‌توانند به ما در حل معمای چگونگی رشد این سیاه‌چاله‌ها کمک کنند.» بزرگترین سیاهچاله های جهان آنقدر متراکم هستند که حتی نور نیز نمی تواند از مرکز آن فرار کند، یادگیری در مورد آن را دشوار می کند. اما تکنیک‌های جدیدی که به دنبال اثرات سیاه‌چاله‌های کلان جرم بر روی اجرام بین‌ستاره‌ای اطرافشان هستند و حتی در امواجی که در بافت فضا و زمان ایجاد می‌کنند، سرنخ‌های جدیدی ارائه می‌دهند. راز کمی در مورد چگونگی شکل گیری و رشد سیاهچاله ها وجود دارد. سوخت یک ستاره در حال مرگ تمام می شود، در یک ابرنواختر منفجر می شود، در خود فرو می ریزد و چنان متراکم می شود که حتی نور نیز نمی تواند از گرانش شدید آن فرار کند. ایده سیاهچاله ها یک قرن است که وجود داشته و در نظریه نسبیت عام آلبرت انیشتین پیش بینی شده است.

 

خطرناک ترین سیاهچاله های جهان

در فرهنگ عامه، بزرگ ترین سیاهچاله های جهان کاملا تاریک و بی نهایت گرسنه هستند. آن‌ها در سراسر جهان حرکت می‌کنند و هر چیزی را که در مسیرشان است می‌مکند، بزرگ‌تر و حریص‌تر می‌شوند. شاید بتوان فکر کرد راز حل شد - خطرناک ترین سیاهچاله های جهان و سیاهچاله های کلان جرم به سادگی گرسنه ترین و قدیمی ترین سیاهچاله ها در نوع خود هستند. با این حال، در واقعیت، سیاهچاله ها به شهرت هیولایی خود عمل نمی کنند. آنها به طرز شگفت آوری در برافزایش (اصطلاحات اصطلاحی فیزیکدانان برای "مکیدن") مواد اطراف، حتی در یک هسته متراکم کهکشانی ناکارآمد هستند. در واقع، ستارگان فروپاشیده به قدری آهسته رشد می‌کنند که احتمالاً نمی‌توانند تنها با جذب مواد جدید، بزرگ شوند. اسمتو رست می‌گوید: «فرض کنیم اولین ستاره‌ها سیاهچاله‌ها را حدود 200 میلیون سال پس از انفجار بزرگ تشکیل داده‌اند. "بعد از فروپاشی آنها، شما سیزده و نیم میلیارد سال فرصت دارید تا سیاهچاله خود را تا میلیاردها برابر جرم خورشید افزایش دهید. این مدت زمان بسیار کوتاهی است تا آن را فقط با برافزایش بزرگ کنید." حتی اسرارآمیزتر، سیاهچاله های کلان پرجرم از قبل وجود داشتند که کیهان هنوز در مراحل ابتدایی نسبی خود بود. اختروش‌های دوردست، برخی از درخشان‌ترین اجرام در آسمان شب، در واقع سیاه‌ چاله‌ های بسیار پرجرم باستانی هستند که هسته‌های کهکشان‌های در حال مرگ را به آتش کشیده‌اند. برخی از این غول‌ها حداقل از زمانی که کیهان تنها 670 میلیون سال قدمت داشت - در زمانی که برخی از قدیمی‌ترین کهکشان‌های شناخته شده در حال شکل‌گیری بودند، وجود داشته‌اند. در حالی که قلب یک سیاهچاله برای ناظران خارجی ناشناخته باقی می ماند، سیاهچاله های پرجرم می توانند درخشان تر از کل کهکشان ستارگان بدرخشند، و حتی می توانند "آوغ زدن" تابش فرابنفش را هنگام مصرف مواد اطراف خود تولید کنند. 
 
 
 
 

افق رویداد چیست؟

سیاهچاله ها دارای یک مرز کروی هستند که به عنوان "افق رویداد" شناخته می شود. در درون این کره، نور، انرژی و ماده به طور اجتناب ناپذیری به دام افتاده اند. فضا و زمان روی خود جمع می شوند و قوانین فیزیکی که نحوه عملکرد بیشتر کیهان ما را توصیف می کنند، از بین می روند. اما، درست خارج از افق رویداد، یک سیاه چاله در حال چرخش می تواند مواد مجاور را به یک دیسک در حال چرخش و فوق گرم تبدیل کند. با رسیدن به دمای بالاتر از 10 میلیون درجه سانتیگراد، دیسک برافزایشی در یک اختروش تابش درخشان کورکننده ای را در سراسر طیف الکترومغناطیسی منتشر می کند.

 

 
برای اطلاع از مقاله عکاسی از کهکشان راه شیری چگونه است؟ بر روی لینک کلیک کنید

 

 سیاهچاله و افق رویداد

موثر ترین سیاهچاله های جهان

مارتا ولونتری، محقق سیاهچاله در l'Institut d'Astrophysique de Paris می گوید: سیاهچاله ها موثرترین و کارآمدترین موتورهای جهان هستند. آنها جرم را با بازدهی تا 40 درصد به انرژی تبدیل می‌کنند. اگر به هر چیزی فکر می‌کنید که ما با کربن یا انرژی شیمیایی می‌سوزانیم، یا حتی در ستاره‌ ها چه اتفاقی می‌افتد، فقط کسری کوچک و کوچک از چیزی است که یک سیاه‌ چاله تولید می‌کند. سیاهچاله های کلان پرجرم دانشمندان را به چیزی فراتر از صرفه جویی انرژی آنها علاقه مند می کند. شکل‌گیری و تکامل آن‌ها به وضوح با توسعه کهکشان‌ها و حتی با داستان بزرگ‌تر کل تاریخ و ساختار جهان ما مرتبط است. حل معمای این غول های کیهانی گام مهمی در تلاش مداوم دانشمندان برای درک اینکه چرا همه چیز به این شکل است را نشان می دهد.

 

امواج گرانشی

امواج گرانشی

انتشار انرژی یکی از راه هایی است که سیاهچاله ها اسرار خود را فاش می کنند. هنگامی که سیاه چاله ها با اجرام با چگالی کمتری مانند ستاره های نوترونی ادغام یا برخورد می کنند، این رویدادها موج هایی در فضا-زمان ایجاد می کنند که امواج گرانشی نامیده می شوند. این امواج با سرعت نور در سراسر کیهان حرکت می کنند و برای اولین بار در سال 2015 روی زمین شناسایی شدند. از آن زمان رصدخانه های عظیمی مانند رصدخانه امواج گرانشی تداخل سنج لیزری (Ligo) در ایالات متحده و تأسیسات ویرجو در نزدیکی پیزا، ایتالیا وجود داشته است. برداشتن امواج ایجاد شده توسط این برخوردها. اما در حالی که این رصدخانه ها از ابزارهایی به اندازه چندین کیلومتر استفاده می کنند، آنها فقط می توانند امواج سیاه چاله هایی با اندازه نسبتاً متوسط را تشخیص دهند. نادین نویمایر، سرپرست گروه تحقیقاتی هسته‌های کهکشانی در موسسه نجوم ماکس پلانک، می‌گوید: «لایگو ادغام‌هایی را تا حدود 150 جرم خورشیدی شناسایی کرده است». شکافی در داده‌ها درباره آنچه که مردم «سیاه‌چاله‌های با جرم متوسط» می‌نامند با جرم حدود 10000 خورشیدی یا بیشتر وجود دارد. او می‌گوید سیاهچاله‌های کیهان با جرم متوسط می‌توانستند در اوایل کیهان از فروپاشی ابرهای گازی غول‌پیکر یا برخوردهای فراری ستاره‌ها شکل گرفته باشند. در محیط تنگ کیهان جوان، برخوردهای پی در پی بین این سیاهچاله‌های متوسط، همراه با تجمع سریع مواد اطراف، می‌توانست رشد آنها را به مقیاس‌های بسیار عظیم تسریع کند.
 

 

نظریه دانه سیاهچاله

با این حال، نظریه دانه سیاهچاله با جرم متوسط مشکلاتی دارد. کیهان اولیه و کوچک نیز بسیار داغ بود. ابرهای گازی در تابش غوطه ور می شدند و احتمالاً انرژی زیادی به آنها می داد تا روی خود فرو بریزند. و حتی در یک کیهان متراکم، قوانین فیزیک همچنان حداکثر سرعتی را که سیاه چاله ها می توانند ماده را جذب کنند، محدود می کند. ولونتری می‌گوید که هر توضیح کنونی برای سیاه‌ چاله‌ های کلان جرم «گلوگاه‌ها و اشکالاتی» دارد که مانع از هم‌ گرایی دانشمندان برای یافتن پاسخ قطعی می‌شود. او می‌گوید: «تئوری‌هایی که ما آن را «فرایندهای دینامیکی» می‌نامیم، به این معنی که شما یک سیاه‌ چاله را از تعداد بسیار زیادی ستاره تشکیل می‌دهید به جای یک ستاره، امکان‌پذیر است، اما این فرآیندها باید در شرایط بسیار خاصی اتفاق بیفتند. همچنین نظریه‌هایی درباره «سیاهچاله‌های اولیه» وجود دارد که می‌توانستند قبل از وجود ستاره‌ ها وجود داشته باشند و رشد کنند. اما این قلمرو کاملاً ناشناخته است. ما هیچ مدرک رصدی برای آزمایش این اصل نداریم.» او می‌گوید که عاشق فیزیک فرآیندهای دینامیکی است، اما اذعان می‌کند که پیش‌بینی معتبر هر چیزی که بزرگ‌تر از حدود 1000 جرم خورشید باشد، برای این نظریه بسیار دشوار است. او می‌گوید: «وقتی اختروش‌هایی را در نظر می‌گیریم که قبلاً یک میلیارد جرم خورشیدی داشتند، زمانی که کیهان یک میلیارد ساله بود، رسیدن به این اعداد بسیار سخت است. او معتقد است که داستان واقعی چگونگی به وجود آمدن سیاه چاله های کلان جرم هنوز گفته نشده است. "هر چه بیشتر حفاری می کنیم، بیشتر متوجه می شویم که در مورد چیزهایی که فکر می کردیم فهمیده ایم مشکلاتی وجود دارد. ما یک چیز اساسی را از دست می دهیم."

 

رصد سیاهچاله ها

نسل کنونی ابزارهای رصدی شروع به پر کردن شکاف‌ها کرده‌اند. رصدخانه‌های Virgo، Ligo و مشابه در حال ارائه «اطلاعات جمعیت‌شناختی» عمیق‌تر در مورد اندازه، سن و مکان جمعیت سیاهچاله‌های کیهان هستند. اما برای پر کردن این نوع داده ها در مورد سیاهچاله های کلان جرم، محققان به آشکارسازهای بزرگتری نیاز دارند. در دهه 2030، ناسا و آژانس فضایی اروپا (ESA) آنتن فضایی تداخل سنج لیزری (Lisa) جاه طلبانه را پرتاب خواهند کرد که شامل سه ماهواره است که در یک مثلث با اضلاع به طول 2.5 میلیون کیلومتر پرواز می کنند. این آرایه بر اساس اصول مشابه Ligo و Virgo کار می کند، اما مقیاس عظیم آن به آن اجازه می دهد امواج گرانشی را از سیاهچاله های بسیار بزرگ فراتر از دسترس فناوری موجود تشخیص دهد. در حال حاضر اشاراتی وجود دارد مبنی بر اینکه امواج گرانشی ایجاد شده توسط سیاه چاله های عظیم در حال شستن ما هستند. در آغاز سال 2021، اخترشناسان اعلام کردند که اختلافات کوچکی را در پالس های تشعشعاتی که از 45 تپ اختر می آید - ستارگان فشرده ای که پرتوهای نور را در فواصل زمانی منظم منتشر می کنند، شناسایی کرده اند. اگرچه نتایج هنوز تایید نشده است، اما محققان پیشنهاد می‌کنند که این می‌تواند به دلیل «پس‌زمینه موج گرانشی» باشد که احتمالاً از ادغام سیاه چاله‌های بزرگ ایجاد می‌شود.

 

نتیجه
نیومایر با اسمتورست موافق است که هیجان‌انگیزترین اکتشافات در مورد خطرناک ترین سیاهچاله‌ های جهان سؤالاتی وجود دارد که هنوز کسی نپرسیده است. او می گوید: «این یک قرن شگفت انگیز از پیشرفت های فنی بوده است که این اکتشافات را ممکن می کند. "ما مشکلات شناخته شده زیادی داریم که می خواهیم حل کنیم. اما چیزهای جدیدی را نیز خواهیم دید که حتی نمی توانیم تصور کنیم. و من فکر می کنم این شگفت انگیز است."

 

 



:: برچسب‌ها: عکاسی از راه شیری , بزرگترین سیاه چاله های جهان , سیاه چاله ها , آسمان شب , عکاسی از کهکشان راه شیری , کهکشان راه شیری , عگاسی نجومی , عکاسی شب , عکاسی , ,
:: بازدید از این مطلب : 309
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 6 مهر 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : asemaneshab

سیاه چاله ها از جذاب ترین اشیاء در فضا هستند. آنها بسیار متراکم هستند، با چنان جاذبه گرانشی قوی که حتی نور نیز نمی تواند از چنگ آنها فرار کند. کهکشان راه شیری می تواند بیش از 100 میلیون سیاه چاله را در خود جای دهد، اگرچه شناسایی این جانوران پرخور بسیار دشوار است. در قلب کهکشان راه شیری یک سیاه چاله بسیار پرجرم به نام Sagittarius A قرار دارد. طبق بیانیه ناسا، این ساختار عظیم حدود 4 میلیون برابر جرم خورشید است و تقریباً 26000 سال نوری از زمین فاصله دارد. اولین تصویر از یک سیاه چاله در سال 2019 توسط تلسکوپ افق رویداد (EHT) گرفته شد. عکس خیره کننده سیاه چاله در مرکز کهکشان M87 در فاصله 55 میلیون سال نوری از زمین، دانشمندان سراسر جهان را به وجد آورد.
 
 

 

[caption id="attachment_14158" align="aligncenter" width="413"]سیاه چاله ها سیاه چاله ها[/caption]

سیاهچاله ها چگونه تشکیل می شوند؟

انتظار می رود سیاهچاله ها از طریق دو کانال مجزا تشکیل می شوند. طبق مسیر اول، آنها اجساد ستاره ای هستند، بنابراین با مرگ ستاره های عظیم تشکیل می شوند. ستارگانی که جرم تولد آنها تقریباً 8 تا 10 برابر جرم خورشید ما است، وقتی تمام سوخت خود - هیدروژنشان - تمام می شود، منفجر می شوند و می میرند و یک جرم متراکم بسیار فشرده، یک سیاهچاله را پشت سر می گذارند. سیاه‌ چاله‌ای که به‌جا می‌ماند، سیاهچاله‌ای با جرم ستاره‌ای نامیده می‌شود و جرم آن چند برابر جرم خورشید است.
همه ستارگان سیاهچاله ها را پشت سر نمی گذارند، ستارگانی که جرم تولد کمتری دارند، یک ستاره نوترونی یا یک کوتوله سفید را پشت سر نمی گذارند. روش دیگری که سیاهچاله‌ها به وجود می‌آیند، فروپاشی مستقیم گاز است، فرآیندی که انتظار می‌رود سیاهچاله‌های پرجرم‌تری با جرمی از 1000 برابر جرم خورشید تا حتی 100000 برابر جرم خورشید منجر شود. این کانال شکل گیری ستاره سنتی را دور می زند و اعتقاد بر این است که در کیهان اولیه کار می کند و دانه های سیاهچاله عظیم تری تولید می کند.

 

چه کسی سیاهچاله ها را کشف کرد؟

سیاه چاله ها به عنوان یک راه حل ریاضی دقیق برای معادلات انیشتین پیش بینی شده بودند. معادلات اینشتین شکل فضای اطراف ماده را توصیف می کند. نظریه نسبیت عام هندسه یا شکل را به توزیع جزئی ماده مرتبط می کند. راه حل سیاهچاله توسط کارل شوارتزشیلد در سال 1915 یافت شد، و این مناطق - سیاهچاله ها - یافت شدند که فضا را به شدت منحرف می کنند و سوراخی در بافت فضازمان ایجاد می کنند. در آن زمان مشخص نبود که آیا اینها با اجرام واقعی در جهان مطابقت دارند یا خیر. با گذشت زمان، همانطور که سایر محصولات نهایی مرگ ستارگان، یعنی ستاره های نوترونی که به عنوان تپ اختر دیده می شدند، شناسایی شدند، مشخص شد که سیاهچاله ها واقعی هستند و باید وجود داشته باشند. اولین سیاهچاله کشف شده Cygnus-X1 بود.

 

[caption id="attachment_14159" align="aligncenter" width="413"]مرگ سیاه چاله مرگ سیاه چاله[/caption]
 
 

آیا سیاهچاله ها می میرند؟

سیاه چاله ها به خودی خود نمی میرند، اما از نظر تئوری پیش بینی می شود که در نهایت به آرامی در مقیاس های زمانی بسیار طولانی تبخیر شوند. سیاه چاله ها با تجمع ماده ای که در نزدیکی آن قرار دارند رشد می کنند که توسط گرانش بسیار زیاد آنها به داخل کشیده می شود. هاوکینگ پیش‌بینی کرد که سیاه‌ چاله‌ ها نیز می‌توانند انرژی را ساطع کنند و بسیار آهسته کوچک شوند. تئوری کوانتومی نشان می دهد که ذرات مجازی همیشه وجود دارند که به وجود می آیند و خارج می شوند. هنگامی که این اتفاق می افتد، یک ذره و ضد ذره همراه آن ظاهر می شوند. با این حال، آنها همچنین می توانند دوباره ترکیب شوند و دوباره ناپدید شوند.
وقتی این فرآیند در نزدیکی افق رویداد یک سیاه چاله اتفاق می افتد، اتفاقات عجیبی می تواند رخ دهد. به جای اینکه جفت ذره برای لحظه ای وجود داشته باشد و سپس یکدیگر را نابود کند، یکی از آنها می تواند توسط گرانش به داخل سیاهچاله بیفتد، در حالی که ذره دیگر می تواند به فضا پرواز کند. در بازه‌های زمانی بسیار طولانی، ما در مورد مقیاس‌های زمانی صحبت می‌کنیم که بسیار طولانی‌تر از سن جهان ما هستند، این نظریه بیان می‌کند که این قطره ذرات فراری باعث می‌شود سیاه‌چاله به آرامی تبخیر شود.
 

 

[caption id="attachment_14160" align="aligncenter" width="413"]سیاه چاله و کرم چاله سیاه چاله و کرم چاله[/caption]
 

 

آیا سیاهچاله ها کرمچاله هستند؟

هیچ سیاه چاله ای کرم چاله نیست. کرم چاله ها را می توان تونل هایی دانست که دو نقطه مجزا در فضا و زمان را به هم متصل می کنند. اعتقاد بر این است که درون سیاه چاله‌ ها می‌تواند حاوی یک کرم چاله باشد، سوراخ فضازمان است، که می‌تواند دریچه‌ای را به نقطه دیگری در فضازمان حتی در یک جهان متفاوت ارائه دهد. آلبرت اینشتین برای اولین بار در سال 1916 با نظریه نسبیت عام خود وجود سیاه چاله ها را پیش بینی کرد. اصطلاح "سیاه چاله" سال ها بعد در سال 1967 توسط ستاره شناس آمریکایی جان ویلر ابداع شد. پس از چندین دهه که سیاه چاله ها تنها به عنوان اجسام نظری شناخته می شوند. اولین سیاهچاله ای که تا به حال کشف شد Cygnus X-1 بود که در کهکشان راه شیری در صورت فلکی ماکیان، قرار داشت. به گفته ناسا، ستاره شناسان اولین نشانه های سیاهچاله را در سال 1964 مشاهده کردند، زمانی که موشکی که به صدا در آمد منابع آسمانی اشعه ایکس را شناسایی کرد.
در سال 1971، ستاره شناسان تشخیص دادند که پرتوهای ایکس از یک ستاره آبی درخشان می آید که به دور یک جسم تاریک عجیب می چرخد. پیشنهاد شد که پرتوهای ایکس شناسایی‌شده در نتیجه دور شدن مواد ستاره‌ای از ستاره درخشان و «بلوره شدن» توسط جسم تاریک - یک سیاه‌چاله همه‌گیر- است. به گفته موسسه علوم تلسکوپ فضایی (STScI) تقریباً از هر هزار ستاره یک ستاره آنقدر جرم دارد که به سیاهچاله تبدیل شود. از آنجایی که کهکشان راه شیری دارای بیش از 100 میلیارد آمار است، کهکشان خانگی ما باید حدود 100 میلیون سیاه چاله را در خود جای دهد. اگرچه کشف سیاه چاله ها کار دشواری است و برآوردهای ناسا نشان می دهد که ممکن است بین 10 میلیون تا یک میلیارد سیاه چاله ستاره ای در کهکشان راه شیری وجود داشته باشد.

 

 
برای اطلاع از مقاله دوربین دو چشمی برای رصد ستارگان بر روی لینک کلیک کنید.

نزدیکترین سیاهچاله به زمین

نزدیکترین سیاهچاله به زمین "تک شاخ" نام دارد و در فاصله 1500 سال نوری از زمین قرار دارد. نام مستعار معنایی دوگانه دارد. نامزد سیاهچاله نه تنها در صورت فلکی تک شاخ ("تک شاخ") ساکن است، بلکه جرم بسیار کم آن - تقریباً سه برابر خورشید - آن را تقریباً در نوع خود بی نظیر می کند. در سال 2019، تلسکوپ افق رویداد (EHT) اولین تصویر ثبت شده از یک سیاهچاله را منتشر کرد. EHT سیاه چاله را در مرکز کهکشان M87 دید در حالی که تلسکوپ در حال بررسی افق رویداد یا منطقه گذشته بود که هیچ چیز نمی تواند از سیاه چاله فرار کند. تصویر از دست دادن ناگهانی فوتون ها (ذرات نور) را ترسیم می کند. اکنون که اخترشناسان می دانند سیاه چاله چگونه به نظر می رسد، منطقه جدیدی از تحقیقات در مورد سیاه چاله ها را باز می کند. در سال 2021، ستاره شناسان نمایی جدید از سیاهچاله غول پیکر در مرکز M87 را نشان دادند که نشان می دهد ساختار عظیم در نور قطبی شده چگونه به نظر می رسد. از آنجایی که امواج نور پلاریزه دارای جهت گیری و روشنایی متفاوتی نسبت به نور غیرقطبی هستند، تصویر جدید سیاه چاله را با جزئیات بیشتری نشان می دهد. قطبش نشانه میدان های مغناطیسی است و تصویر به وضوح نشان می دهد که حلقه سیاهچاله مغناطیسی شده است.

 

[caption id="attachment_14161" align="aligncenter" width="413"]لایه های سیاه چاله ها لایه های سیاه چاله ها[/caption]

 

لایه های سیاه چاله ها

در ماه مه 2022، دانشمندان اولین تصویر تاریخی از سیاهچاله کلان جرم در مرکز کهکشان ما - Sagitarrius A* را نشان دادند. سیاهچاله ها دارای سه "لایه" هستند: افق رخداد بیرونی و درونی و تکینگی. افق رویداد یک سیاهچاله مرزی در اطراف دهانه سیاهچاله است که نور نمی تواند از آن بگریزد. هنگامی که یک ذره از افق رویداد عبور کند، نمی تواند آن را ترک کند. گرانش در سراسر افق رویداد ثابت است.ناحیه داخلی سیاه چاله، جایی که جرم جسم در آن قرار دارد، به عنوان تکینگی آن شناخته می شود، نقطه واحدی در فضا-زمان که جرم سیاهچاله در آن متمرکز است. دانشمندان نمی توانند سیاهچاله ها را همانطور که می توانند ستاره ها و دیگر اجرام در فضا را ببینند، ببینند. درعوض، اخترشناسان باید به تشخیص تشعشعاتی که سیاه چاله‌ ها در اثر کشیده شدن غبار و گاز به درون موجودات متراکم ساطع می‌کنند، تکیه کنند. اما سیاه چاله های کلان پرجرم که در مرکز یک کهکشان قرار دارند، ممکن است توسط غبار و گاز غلیظ اطراف خود پوشیده شوند، که می تواند از انتشار گازهای گلخانه ای جلوگیری کند.  گاهی اوقات، هنگامی که ماده به سمت سیاه چاله کشیده می شود، به جای اینکه به درون ماو کشیده شود، از افق رویداد خارج می شود و به بیرون پرتاب می شود. جت های درخشانی از مواد که با سرعت های نزدیک به نسبیتی حرکت می کنند ایجاد می شوند. اگرچه سیاه چاله دیده نشده است، اما این جت های قدرتمند را می توان از فواصل دور مشاهده کرد.

 

سیاهچاله های ستاره ای کوچک اما کشنده

هنگامی که یک ستاره از طریق آخرین سوخت خود می سوزد، جسم ممکن است سقوط کند یا به درون خود بیفتد. برای ستارگان کوچک تر (آنهایی که جرم آنها تقریباً سه برابر خورشید است)، هسته جدید به یک ستاره نوترونی یا یک کوتوله سفید تبدیل خواهد شد. اما وقتی یک ستاره بزرگتر فرو می ریزد، به فشرده شدن ادامه می دهد و یک سیاه چاله ستاره ای ایجاد می کند. سیاهچاله هایی که از فروپاشی ستارگانمنفرد به وجود آمده اند نسبتا کوچک اما به طرز باورنکردنی متراکم هستند. یکی از این اجرام بیش از سه برابر جرم خورشید به قطر یک شهر بسته می شود. این منجر به نیروی گرانشی دیوانه‌واری می‌شود که اجسام اطراف جسم را می‌کشد. سیاه‌ چاله‌ های ستاره‌ای پس از آن، غبار و گاز کهکشان‌های اطراف خود را مصرف می‌کنند که باعث می‌شود اندازه آن‌ها رشد کنند. 

 

 
نتیجه
 خطرناک ترین سیاه چاله در کیهان مواردی هستند که بعد از مرگ ستاره بوجود آمده اند. خطرناک ترین سیاه چاله شما را به داخل خود می بلعد و تکه تکه می کند. در این مقاله در مورد سیاه چاله ها و انواع سیاه چاله ها مطالبی را ذکر کردیم. همچنین در مورد چگونگی تشکیل سیاه چاله ها و نحوه از بین رفتن سیاه چاله ها مباحثی را عنوان کردیم. انواع سیاه چاله ها با کرم چاله ها تفاوت دارند، کرم چاله ها تونل هایی هستند که دو نقطه مجزا در فضا و زمان را به هم متصل می کنند. شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص فضا، مسائل نجومی و خرید تجهیزات عکاسی نجومی به سایت آسمان شب مراجعه کنید.

 

 
برای دانلود مقاله همه چیز در مورد سیاه چاله ها روی لینک کلیک کنید

 

 



:: برچسب‌ها: همه چیز در مورد سیاه چاله ها , سیها چاله ها , سیاه چاله , آسمان شب , نجوم , فضا , ,
:: بازدید از این مطلب : 336
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 5 مهر 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : asemaneshab

انحراف رنگی چیست؟ در پاسخ به این سوال باید گفت، اگر تا به حال متوجه یک حاشیه یا هاله رنگی ناخوشایند بر روی اشیاء در عکس های خود شده اید، انحراف رنگی را دیده اید. این یک مشکل رایج در عکاسی است و می تواند یک تصویر خوب را کاهش دهد. خوشبختانه، راه هایی برای به حداقل رساندن یا حتی حذف آن وجود دارد، هم قبل از زدن دکمه شاتر و هم بعد از ویرایش عکس.

 

دلیل انحراف رنگی دلیل انحراف رنگی

 

انحراف رنگی چیست؟

انحراف رنگی یک اعوجاج رنگ است که زمانی رخ می دهد که لنز نتواند تمام رنگ های نور را روی یک نقطه متمرکز کند و یک طرح کلی رنگ نامطلوب در لبه های سوژه ایجاد کند. کلمه "chroma" به معنای رنگ است و "انحراف" چیزی است که از حالت عادی منحرف می شود، بنابراین "انحراف رنگی" به این معنی است که مشکلی در رنگ وجود دارد. به طور خاص، آن را به عنوان مناطقی از حاشیه های مبهم آبی-زرد، قرمز-سبز یا بنفش سرخابی بر روی اشیاء در تصویر خود مشاهده خواهید کرد.
در مناطق با کنتراست بالا که قسمت‌های تاریک و روشن به هم می‌رسند، مانند لبه‌های ساختمان در مقابل آسمان، قابل مشاهده است. شما آن را بیشتر به سمت حاشیه یک عکس خواهید دید، اما می تواند در مرکز نیز نشان داده شود.

 

 
برای اطلاع از مقاله عکاسی از کهکشان راه شیری چگونه است؟ بر روی لینک کلیک کنید

 

چه چیزی باعث انحراف رنگی می شود؟
نور در امواج حرکت می کند. هر موج یک رنگ است و شکل خاص خود را دارد. هنگامی که نور به لنز برخورد می کند، قرار است لنز امواج را روی یک نقطه از صفحه کانونی متمرکز کند. با این حال، گفتن این کار آسان تر از انجام آن است، زیرا امواج به طور یکنواخت در شیشه حرکت نمی کنند. در نتیجه، برخی از امواج در جلو یا پشت صفحه کانونی متمرکز می شوند، در حالی که برخی دیگر در نقاط مختلف صفحه کانونی متمرکز می شوند. نتیجه انحراف رنگی است.
تولید کنندگان لنز سعی می کنند با طراحی لنزهای خود با عناصر متعدد و شیشه کم پراکندگی مشکل را حل کنند. با این حال، هیچ لنزی کامل نیست و همه لنزها مقداری انحراف رنگی دارند. علاوه بر طراحی لنز، فاصله کانونی و دیافراگم نیز بر فوکوس امواج نور تأثیر می‌گذارد.

 

انواع حاشیه رنگی انواع حاشیه رنگی

 

انواع احراف رنگی

???? ۱- طولی (محوری):

یکی از انواع انحراف رنگی، انحراف رنگی طولی (یا محوری) است. زمانی رخ می دهد که امواج منفرد در فواصل مختلف از عدسی متمرکز شوند. این نوع حاشیه رنگی که معمولاً هنگام عکاسی کاملا باز رایج است، می‌تواند در هر ناحیه با کنتراست بالا از تصویر شما نشان داده شود. می توانید با استفاده از f-stop بالاتر و همچنین در لایت روم و فتوشاپ آن را به حداقل یا از بین ببرید (روش در زیر توضیح داده شده است).
 
???? ۲- جانبی (عرضی):
 
انحراف رنگی جانبی (یا عرضی) زمانی اتفاق می افتد که امواج نوری مختلف همه به صفحه کانونی برخورد کنند، اما در نقاط مختلف. در گوشه هایی با کنتراست بالا به صورت حاشیه های رنگی ظاهر می شود. تنها راه حذف یا کاهش حاشیه های رنگی جانبی، پس پردازش است.

 

مقابله با انحراف رنگی
اولین چیز این است که بفهمید آیا حاشیه رنگی یک مشکل واقعی برای شما است یا خیر. همه لنزها درجاتی از حاشیه رنگی دارند، اما همیشه آنقدر شدید نیست که مشکلی ایجاد کند. برای آزمایش یک لنز، سوژه ای با کنتراست زیاد پیدا کنید. به عنوان مثال، از شاخه های درخت یا سقف یک ساختمان در برابر یک آسمان روشن عکس بگیرید. برای جستجوی حاشیه رنگی، تصویر را بزرگ کنید و روی جزئیات زوم کنید. همانطور که قبلا ذکر شد، در مناطق با کنتراست بالا ظاهر می شود و بیشتر در لبه های کادر ظاهر می شود، اما می تواند در وسط نیز ظاهر شود. انحراف رنگی زمانی قوی‌تر است که لنز کاملا باز باشد. بنابراین اگر از صحنه ای با کنتراست بالا عکاسی می کنید، f-stop بالاتر می تواند تفاوت ایجاد کند. اگر از تصویر آزمایشی که در بالا توضیح داده شد می‌گیرید، یک عکس کاملا باز در پایین‌ترین f-stop و دیگری در بالاترین f-stop انجام دهید. ببینید آیا تفاوتی وجود دارد یا خیر.
فاصله کانونی لنز شما نیز می تواند بر حاشیه رنگی تأثیر بگذارد. لنزهای زاویه باز بیشتر از لنزهای بلندتر در معرض انحراف رنگی هستند. اگر لنز واید شما انحراف رنگی زیادی را نشان می‌دهد، در فاصله کانونی بیشتر عکس بگیرید. اگر به میدان دید وسیعی نیاز دارید، اما لنز واید شما دارای حاشیه رنگی زیادی است، می‌توانید از یک پانوراما با فاصله کانونی بیشتر عکس بگیرید و سپس تصاویر را به هم بچسبانید، یا در صورت امکان فقط به عقب برگردید. بدیهی است که هیچ یک از گزینه ها همیشه عملی یا رضایت بخش نیستند. خوشبختانه، حذف حاشیه رنگی یا حداقل کاهش بسیار زیاد آن در لایت روم یا فتوشاپ بسیار آسان است.

 

حذف حاشیه رنگی در لایت روم حذف حاشیه رنگی در لایت روم
 
 
زوم کردن روی این تصویر پرنده، انحراف رنگی زیادی را در زیر منقار نشان می دهد. برای حذف حاشیه های رنگی در لایت روم، به ماژول Develop رفته و به سمت پایین به پنل Lens Corrections بروید. روی «Profile» کلیک کنید و سپس «Remove Chromatic Aberration» را علامت بزنید. ایده خوبی است که این کادر را همیشه علامت زده بگذارید تا مجبور نباشید هر بار که عکسی را باز می کنید به آن فکر کنید.
اغلب اوقات چک باکس قسمتی از انحراف رنگی را حذف می کند، اما گاهی اوقات، مانند این تصویر، کار زیادی انجام نمی دهد، بنابراین باید کمی کار بیشتری انجام دهید. اگر اینطور است، گزینه Remove Chromatic Aberration را علامت بزنید و سپس به جای Profile روی "Manual" کلیک کنید و گزینه های "Defringe" باز می شوند.

 

حذف انحراف رنگی حذف انحراف رنگی

 

روی قطره چکان در کنار کلمه "Defringe" کلیک کنید و سپس آن را روی تصویر بکشید و روی حاشیه رنگی که می خواهید حذف کنید کلیک کنید. سپس لایت روم به طور خودکار لغزنده ها را برای حذف رنگ ناخواسته تنظیم می کند. گاهی اوقات ممکن است رنگ را به طور کامل حذف نکند، بنابراین باید با کمی تنظیم دستی لغزنده ها، موارد را تغییر دهید.

 

تصحیح رنگ عکس تصحیح رنگ عکس
 
انحراف رنگی پس از استفاده از قطره چکان حذف شد. توجه کنید که چگونه موقعیت لغزنده ها در این تصویر پس از استفاده از قطره چکان در مقابل موقعیت لغزنده ها در تصویر اول با انحراف رنگی تغییر کرد

 

حذف انحراف رنگی در فوتوشاپ حذف انحراف رنگی در فوتوشاپ

 
در فتوشاپ، ساده ترین راه برای حذف انحراف رنگی استفاده از Adobe Camera Raw است. با باز شدن تصویر در فتوشاپ، در نوار منو در بالای صفحه به «فیلتر» بروید و «Camera Raw Filter» را انتخاب کنید یا Shift + Cmd + A را در مک یا Shift + Ctrl + A را در رایانه شخصی فشار دهید.

 

حذف انحراف رنگی با قطره چکان حذف انحراف رنگی با قطره چکان

 

پنل "Optics" را باز کنید و سپس روی "Defringe" کلیک کنید. قطره چکان را انتخاب کنید و آن را روی عکس بکشید و روی حاشیه رنگی کلیک کنید. سپس Camera Raw لغزنده ها را برای حذف انحراف رنگی تنظیم می کند. اگر حاشیه رنگی را به طور کامل حذف نکرد، لغزنده ها را به اطراف حرکت دهید تا نتایج را بهبود ببخشید.

 

پاک شدن انحراف رنگی پاک شدن انحراف رنگی

 

انحراف رنگی پس از استفاده از قطره چکان حذف شد. توجه کنید که چگونه موقعیت لغزنده ها در این تصویر پس از استفاده از قطره چکان در مقابل موقعیت لغزنده ها در تصویر اول با انحراف رنگی تغییر کرد.

 

????نتیجه
انحراف رنگی یک واقعیت زندگی برای عکاسان است، اما اگر بدانید چیست و قبل از گرفتن تصویر و پس از آن هنگام ویرایش با آن مقابله کنید، مجبور نیستید با آن زندگی کنید. این مشکل مانند دیگر مشکلات راه حلی دارد که ما در این مقاله راه حل را برای شما تشریح کردیم. شما می توانید با مراجعه به سایت آسمان شب به اطلاعات جدیدتری دست پیدا کنید.

 

 
برای دانلود مقاله انحراف رنگی چیست؟ روی لینک کلیک کنید

 

منبع:سایت موسسه طبیعت آسمان شب و انحراف رنگی چیست؟

 

 



:: برچسب‌ها: انحراف رنگی چیست , انحراف رنگی , حاشیه رنگی , عکاسی , عکاسی نجومی , آسمان شب ,
:: بازدید از این مطلب : 320
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 5 مهر 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : asemaneshab

تلسکوپ فضایی جیمز وب ناسا ممکن است سال ها از برنامه زمان بندی عقب مانده باشد و بیش از 10 میلیارد دلار هزینه تلسکوپ فضایی جیمز وب شده باشد، اما در اولین سال گردش خود در مدار، نشان داد که هزینه تلسکوپ فضایی جیمز وب بی فایده نیوده است.

تلسکوپ فضایی وب در روز کریسمس سال 2021 پرتاب شد و حدود یک ماه بعد در 24 ژانویه وارد مدار شد. این جهان را از طریق نور مادون قرمز که برای چشم انسان نامرئی است اما می تواند از گاز و غبار متراکم عبور کند و بسیاری از جنبه های پنهان کیهان را آشکار کند، می بیند. در اینجا پنج کشف اخیر از تلسکوپ فضایی جیمز وب ساخت ناسا وجود دارد که ذهن ما را متحیر کرد.
 

 قلب یخی ابر فضایی

 

کشف قلب یخی ابر فضایی

ستاره شناسان از تلسکوپ فضایی جیمز وب ساخت ناسا برای بررسی یک ابر مولکولی به نام Chameleon 1 استفاده کردند. این ابر که حدود ۶۳۰ سال نوری از زمین فاصله دارد، خانه جمعیت متنوعی از سردترین یخهای جهان است.

درون ابر مولکولی که ده‌ها ستاره جدید را تشکیل می‌دهد، اشکال منجمد آب، آمونیاک، متانول، متان و حتی کربونیل سولفید وجود دارد. این مواد نه تنها برای ساختن ستارگان و سیارات عالی هستند، بلکه می توانند بلوک های سازنده حیات نیز باشند. یخ هایی مانند یخ هایی که در اینجا یافت می شوند می توانند تمام کربن، هیدروژن، اکسیژن، نیتروژن و گوگرد مورد نیاز برای تشکیل سیارات جدید، از جمله سیارات قابل سکونت مانند زمین را تامین کنند. آنها همچنین در جوهای سیاره ای برای ساخت قندها، الکل ها و حتی اسیدهای آمینه استفاده می شوند.

 

شناسایی یک سیاره فراخورشیدی

ماهواره بررسی سیارات فراخورشیدی در حال عبور ناسا (TESS) آنچه را که فکر می کرد می تواند یک سیاره باشد، شناسایی کرد: یک جهان کوچک و سنگی که به دور یک ستاره در صورت فلکی اکتان، 41 سال نوری از زمین می چرخد. یک تیم از محققان به رهبری ستاره شناس کوین استیونسون و همکار فوق دکترا Jacob Lustig-Yaeger در آزمایشگاه فیزیک کاربردی دانشگاه جان هاپکینز از وب برای تماشای شیب در نور ستاره استفاده کردند، که اگر سیاره ای به دور آن بچرخد اتفاق می افتد. این blips حمل و نقل نامیده می شود.

محققان از تلسکوپ فضایی جیمز وب برای تجزیه و تحلیل جو سیاره استفاده کردند و در حالی که آنها قادر به نتیجه گیری قطعی نبودند، چند چیز را یاد گرفتند. وب اشاره کرد که جهان نمی تواند یک جو فوق العاده متراکم مانند تیتان قمر زحل داشته باشد و چند صد درجه گرمتر از زمین است که می تواند ان را بیشتر شبیه زهره کند. ستاره شناسان شانس دیگری برای مشاهده دوباره این سیاره در طول تابستان و انجام تجزیه و تحلیل پیگیری در حضور بالقوه جو خواهند داشت. مشاهدات پیگیری برای تابستان امسال برنامه ریزی شده است.

 

 جاسوسی تلسکوپ فضایی جیمز وب

جاسوسی تلسکوپ فضایی جیمز وب در مهدکودک ستارگان

تقریبا 200،000 سال نوری از زمین یک مهد ستاره ای فعال به نام NGC 346 است. تعبیه شده در ابر ماژلانی کوچک (SMC)، شاخه ای از کهکشان راه شیری، این مهد کودک ستاره ای کودک پوستر برای مطالعه چگونگی شکل گیری ستاره ها است. یک تصویر جدید از این منطقه که توسط تلسکوپ فضایی جیمز وب گرفته شده است، می تواند بینش جدیدی از چگونگی شکل گیری ستاره های اولیه در 10 میلیارد سال پیش، در دوره ای به نام "ظهر کیهانی" را نشان دهد.

بر خلاف کهکشان راه شیری، SMC حاوی غلظت کمتری از عناصر به نام "فلزات" است که به معنای عناصر سنگین تر از هیدروژن یا هلیوم است. این غلظت ها نشان دهنده یک فرصت منحصر به فرد برای مطالعه کهکشان ها در جهان اولیه است، زمانی که تشکیل ستاره در اوج خود بود. با تشکر از نزدیکی ان، ما توانستیم SMC را با چندین تلسکوپ مطالعه کنیم، اما هنوز هم یک معما باقی مانده است. این تا زمانی بود که تلسکوپ فضایی جیمز وب با چشمان تازه به آن نگاه کرد و بیش از 33،000 ستاره جوان را نشان داد.

 

برای اطلاع از مقاله هرآنچه که باید در مورد تلسکوپ بدانید؟ بر روی لینک کلیک کنید

 

دیسک های زباله گرد و غبار

با وجود اینکه کوتوله های قرمز بزرگترین جمعیت ستاره ای در کهکشان ما هستند، دیدن کوتوله های قرمز در طیف مرئی بسیار دشوار است. برای این منظور، آنها یک هدف ایده ال برای تلسکوپ فضایی جیمز وب به منظور مشاهده آنها در طیف مادون قرمز ایجاد می کنند. تلسکوپ جیمز وب اخیرا به یک کوتوله قرمز به نام AU Microscopi خیره شده است که توسط یک دیسک تشکیل دهنده سیاره از گاز و گرد و غبار احاطه شده است.

ستاره شناسان پیش از این دو هدف سیاره فراخورشیدی را به لطف تلسکوپ شکار سیاره فراخورشیدی ناسا، TESS، شناسایی کرده بودند. محققان همچنین متوجه شدند که دیسک آوار روشن تر از حد انتظار و نزدیک به ستاره است.ستاره شناسان امیدوارند که این سیارات را با کمک تلسکوپ فضایی جیمز وب و همچنین سایر جزئیات هیجان انگیز که می تواند در این دیسک گرد و غبار پنهان شود، تایید کند.

 نخود سبز کهکشانی

 

نخود سبز کهکشانی

تلسکوپ جیمز وب اخیرا از گروهی از کهکشان های دور در حیاط خلوت کیهانی ما تصویربرداری کرده و متوجه شده است که آنها ویژگی های مشترکی با یک گروه نادر از کهکشان ها به نام نخود سبز دارند. این کهکشان ها برای اولین بار در تصویر دقیق میدان عمیق تلسکوپ جیمز وب شناسایی شدند و پس از ان تجزیه و تحلیل شدند و حساسیت منحصر به فرد تلسکوپ جیمز وب برای اولین بار مقدار اکسیژن موجود را نشان داد.

کهکشان های نخود سبز که برای اولین بار در سال 2009 کشف شدند، به عنوان نقاط سبز کوچک، گرد و حل نشده در آسمان ظاهر می شوند. تنها 0.1 درصد از کهکشان های مجاور را تشکیل می دهند، آنچه که این کهکشان های کوچک فاقد اندازه هستند، در تولد ستاره ای جبران می شوند.به گفته محققان، یکی از این کهکشان ها یکی از ابتدایی ترین کهکشان های شیمیایی کشف شده است و می تواند از زمانی که جهان بسیار جوان بود، باشد.

جیمز رودز، سرپرست تحقیقات، اخترفیزیکدان مرکز پرواز فضایی گودارد ناسا در مریلند، در بیانیه‌ای گفت: «با اثر انگشت‌های شیمیایی دقیق از این کهکشان‌های اولیه، می‌بینیم که آن‌ها شامل اولیه‌ترین کهکشانی است که تاکنون شناسایی شده است». او گفت: «در عین حال، ما می‌توانیم این کهکشان‌ها را از سپیده‌دم کیهان به کهکشان‌های مشابه نزدیک که می‌توانیم با جزئیات بسیار بیشتری مطالعه کنیم، متصل کنیم.

 

نتیجه
ما در این مقاله به تصاویر و کشفیات تلسکوپ جیمز وب پرداختیم. باید بدانید که امید است تلسکوپ جیمز وب بتواند زوایای پنهانی از کیهان را به بشر نشان دهد. کشفیات تلسکوپ فضایی جیمز وب این را نشان می دهد که ستاره های دیگر و یا سیارات دیگری دورتر از ما وجود دارند. همچنین قدرت زوم تلسکوپ جیمز وب به حدی است که می تواند شما را وارد دنیاهای جدید کند. شما می توانید با یک جستجوی ساده در اینترنت شاهد قدرت زوم تلسکوپ جیمز وب باشید و تصاویر آن را مشاهده کنید.

 

برای دانلود مقاله اکتشافات تلسکوپ فضایی جیمز وب روی لینک کلیک کنید

 

منبع:سایت موسسه طبیعت آسمان شب و اکتشافات تلسکوپ فضایی جیمز وب

 



:: برچسب‌ها: تلسکوپ فضایی جیمز وب , ,
:: بازدید از این مطلب : 304
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 5 مهر 1402 | نظرات ()